Nakon 60 godina od prve odluke o izgradnji, 12. rujna u promet će biti puštena druga cestovna trasa tunela Učka, ključnog infrastrukturnog projekta koji povezuje Istru s ostatkom Hrvatske.
Povijest ideje o tunelu
Prva zabilježena ideja o tunelu datira iz 1864. godine, kada su na Zemaljskom saboru Istre istaknuti prijedlozi za željezničku liniju koja bi olakšala promet između Istoka i Zapada. No, tek su 1960-ih počela ozbiljnija promišljanja o cestovnom tunelu, a ključni dokument izrađen je 1964. godine.
Izgradnja tunela
Proces izgradnje bio je obilježen političkim previranjima, no uz podršku tadašnjih vlasti, izgradnja je napredovala. Pripremni radovi za prvu cijev trajali su od 1971. do 1973. godine, dok su radovi u tunelu trajali od 1976. do 1978. godine. Tunel Učka otvoren je 1981., čime je Istra postala bolje povezana s Hrvatskom, a time i značajno poboljšana njezina prometna mreža.
Simbolika i važnost tunela
Tunel je u političkom smislu bio simbol sjedinjenja Istre s Hrvatskom, kako su isticali tadašnji mediji i političari. No, njegova važnost nije bila samo politička; on je odigrao ključnu ulogu u gospodarskom i turističkom razvoju regije. Danas se procjenjuje da je izgradnja druge cijevi, koja je trajala od 2000. do 2023., jednako značajna za daljnji razvoj.
Izazovi i budući projekti
Završetak druge cijevi nije bio bez izazova, od inflacije do složenih geoloških uvjeta. No, stručnjaci već razmatraju nove projekte, poput izgradnje željezničkog tunela kroz Učku, kako bi dodatno poboljšali povezanost Istre s ostatkom Hrvatske.
Izgradnja tunela Učka ostaje jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata Istre, s velikim utjecajem na gospodarstvo i turizam regije.
Izvor i detaljnije: index.hr