Turizam je ključni sektor hrvatskog gospodarstva, zapošljava preko 150 tisuća ljudi i bitno doprinosi BDP-u. Svake godine, s početkom sezone, pojavljuju se nagađanja o mogućem neuspjehu, često temeljena na subjektivnim procjenama poput broja stranih registarskih oznaka na cestama ili popunjenosti terasa u gradovima.
Ove godine zabrinutost je potaknula informacija Hrvatske turističke zajednice (HTZ) o padu broja dolazaka u srpnju za 3,7%. Iako taj podatak izaziva paniku, potrebno je sagledati širu sliku. Naime, kada se uzme u obzir cijela godina, broj dolazaka stranih turista ipak je veći za 2,8% u odnosu na prošlu godinu.
Rast u ostalim mjesecima
Unatoč padu u srpnju, drugi mjeseci bilježe rast. Primjerice, u siječnju je zabilježen rast od 3,4%, u veljači 19,3%, a u ožujku čak 34,8%. Iako je travanj zabilježio pad od 5,7%, svibanj se istaknuo značajnim rastom od 18,7%.
Važno je napomenuti da, iako srpanj nije bio toliko uspješan kao prošle godine, ukupni rezultati sezone nisu loši. Uspoređujući s prethodnom godinom, prihodi od turizma su u porastu zahvaljujući povećanju potrošnje po turistu, što ukazuje na rekordne prihode u 2024. godini.
Sezonalnost turizma i njezine posljedice
Hrvatska ima visoku sezonalnost turizma, s čak 70% noćenja u srpnju, kolovozu i rujnu. U usporedbi s drugim mediteranskim zemljama, Hrvatska bilježi veću koncentraciju dolazaka u ovim mjesecima. Blagi pad broja dolazaka u srpnju mogao bi dugoročno biti koristan, smanjujući pritisak na infrastrukturu i omogućujući održiviji rast u predsezoni i postsezoni.
Zaključno, iako srpanj 2024. nije ispunio očekivanja, nema razloga za paniku. Cijela sezona bilježi pozitivan trend, a blagi pad u srcu sezone mogao bi biti znak zdravog prilagođavanja hrvatskog turizma na dugoročnu održivost.
Izvor i detaljnije - index.hr