Zastava 101, popularno nazvan Stojadin, ostaje simbol jedne epohe i automobilske povijesti bivše Jugoslavije. Ovaj model, razvijen na osnovi Fiata 128, bio je inovativan za svoje vrijeme zahvaljujući konceptu petih vrata i praktičnosti kombi-limuzine. Prvi Stojadin s proizvodnih traka sišao je 1971. godine i odmah osvojio domaće vozače.
Jedna od njegovih ključnih prednosti bila je pristupačna cijena. Prema podacima iz magazina "AVTO", Stojadin je 1972. godine koštao 40.040 tadašnjih dinara, odnosno oko 2084 dolara. Kada se u obzir uzme inflacija, ta cijena bi danas iznosila oko 15.500 dolara ili približno 15.000 eura. To je otprilike cijena koju bismo danas platili za osnovni model Dacije Sandero, jednog od najpovoljnijih novih automobila na tržištu.
No, kako je Stojadin bio pozicioniran unutar tadašnjeg standarda i što nam to govori o promjeni kupovne moći i životnog standarda? Pogledajmo kroz prizmu ekonomskih uvjeta i usporedbe s današnjicom.
Kupovna moć nekad i danas
U potpunosti razumjeti dostupnost automobila poput Stojadina zahtijeva usporedbu kroz prosječne plaće. Krajem 1980-ih, Stojadin je bio jedan od najpristupačnijih modela na tržištu, ali je i dalje tražio 38 prosječnih plaća kako bi ga se kupilo. S obzirom na tadašnje prosječne plaće u bivšoj Jugoslaviji, koje su iznosile oko 300-400 DEM (njemačkih maraka), kupovina automobila predstavljala je značajno financijsko opterećenje za prosječnu obitelj.
Danas, situacija je znatno drugačija. Novi automobili poput Dacije Sandero, koja bi se mogla smatrati modernim ekvivalentom Stojadina, koštaju oko 13.000-15.000 eura. S prosječnom neto plaćom u Hrvatskoj od 1.150 eura (prosinca 2024.), za kupnju takvog automobila potrebno je oko 11 prosječnih plaća. To pokazuje značajno povećanje pristupačnosti osnovnih automobila u odnosu na kraj 1980-ih.
Promjene u ekonomiji i tržištu automobila
Glavni razlozi ovog poboljšanja kupovne moći leže u:
No, važna je i perspektiva luksuznih automobila. Tijekom 1980-ih, luksuzni modeli poput BMW-a serije 7 ili Mercedes-Benza bili su izvan dosega prosječnog građanina, a taj trend se zadržao i danas. Iako su luksuzni automobili relativno pristupačniji u smislu cijene (izraženo u broju plaća), oni su i dalje daleko od realnosti za većinu ljudi.
Trajna ostavština Stojadina
Stojadin je bio pionir u mnogim segmentima – prvi je u regiji uveo koncept petih vrata, imao praktičan dizajn i bio pristupačan širokoj populaciji. Proizvodio se čak 37 godina, s preko milijun proizvedenih primjeraka, od čega je više od 220 tisuća izvezeno na strana tržišta. Unatoč tome što ga je pregazilo vrijeme, Stojadin ostaje simbol inovacije i prilagodbe potrebama tadašnjih vozača.
Danas, njegovo naslijeđe možemo vidjeti u pristupačnim modelima poput Dacije Sandero, koji zadovoljavaju slične potrebe modernih vozača – pouzdanost, praktičnost i povoljnu cijenu.
Kroz usporedbu cijene Stojadina i Dacije Sandero vidimo koliko se promijenila kupovna moć i životni standard u posljednjih nekoliko desetljeća. Osnovni automobili danas su dostupniji prosječnom građaninu nego krajem 1980-ih, što svjedoči o napretku u proizvodnim tehnologijama i financijskim sustavima. Međutim, luksuzni automobili i dalje ostaju simbol prestiža, dostupni samo onima s većim prihodima, čime se kontinuitet socijalnih razlika održava i u automobilskoj industriji.
Izvor: index.hr
Foto (usporedne cijene automobila): index.hr