Svijet

Duboka kriza njemačke autoindustrije

Objavljeno: 28.09.2024.

Njemačka autoindustrija suočava se s dubokom krizom koja bi se mogla dodatno produbiti uvođenjem viših carina na uvoz kineskih automobila, prema prijedlogu Europske komisije. Takav potez mogao bi izazvati odmazdu kineske birokracije, što bi dodatno destabiliziralo njemačku industriju.

Promjene u političkoj podršci
U rujnu je španjolski premijer Pedro Sanchez iznenadio promjenom stava prema prijedlogu Komisije. Iako je Španjolska u početku podržavala uvođenje viših carina, Sanchez je prilikom posjeta Kini ublažio svoju retoriku, naglašavajući da "trgovinski rat nikome nije u interesu". Kina je reagirala otvaranjem istrage o cijenama uvoznih proizvoda iz Europske unije, a njemačka autoindustrija se našla pod pritiskom.

Utjecaj na njemačku ekonomiju
Kina je postavila izvoz kao ključnu strategiju za rast svoje ekonomije, što uključuje automobilsku industriju i proizvodnju baterija. Uvođenje viših carina moglo bi ugroziti mnoge kineske kompanije, ali bi istovremeno gurnulo njemačku autoindustriju, koja već prolazi kroz krizu, u još težu situaciju. Njemačka, ovisna o izvozu automobila s unutarnjim izgaranjem u Kinu, mogla bi se suočiti s ozbiljnim problemima ako kinesko tržište bude zatvoreno za njihove proizvode.

Prodaja novih automobila u Njemačkoj već je u padu za 27,8% u kolovozu, a najava otpuštanja radnika u Volkswagenovim pogonima samo je jedan od simptoma krize. Njemačka je godinama ovisna o izvozu, ali promjene u globalnoj trgovini, uključujući energetske krize i političke napetosti, otežavaju održavanje konkurentnosti.

Utjecaj političkih odluka
Kancelar Olaf Scholz podržao je španjolski stav, što dovodi u pitanje prijedlog predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen o uvođenju carina na pet godina. Ako se više članica EU pridruži ovom protivljenju, plan bi mogao biti oboren, što bi koristilo kineskim interesima, ali i očuvalo status quo u njemačkoj autoindustriji.

Zabrinjavajuće prognoze za njemačku ekonomiju
Prema Međunarodnom monetarnom fondu (MMF), njemačka ekonomija suočava se s vrlo skromnim prognozama rasta, između 0,7% i 1,5% u sljedećih pet godina. Unatoč optimizmu na njemačkom burzovnom tržištu, situacija u automobilskoj industriji jasno ukazuje na dublje strukturne probleme.

Njemačka, s fokusom na izvoz, teško može primijeniti isti model ekspanzivne fiskalne politike kao Sjedinjene Države, što dodatno otežava provedbu potrebnih reformi. Situacija je dodatno komplicirana domaćim političkim odnosima, gdje vladajuća koalicija nema volje za provođenje bolnih reformi pred nadolazeće parlamentarne izbore.

Kriza u njemačkoj autoindustriji mogla bi se produbiti u narednim godinama, a oporavak će zahtijevati značajne promjene, uključujući fiskalne reforme i prilagodbu globalnim trgovinskim izazovima.

Izvor: poslovni.hr