Hrvatska

Crni petak ili Crna obmana? Analiza zamki i manipulacija u online kupovini

Objavljeno: 27.11.2024.

Crni petak, popularni globalni fenomen sniženja, sve je češće na meti kritika zbog manipulativnih praksi i lažnih sniženja. Europarlamentarka Biljana Borzan u svojoj je konferenciji istaknula glavne izazove s kojima se potrošači suočavaju u online kupovini te ponudila rješenja i savjete kako izbjeći prevare.

Glavni zaključci istraživanja

Popularnost online kupovine:

- 87% građana Hrvatske kupuje online, a njih 77% vjeruje u sigurnost online kupovine.
- Pandemija koronavirusa dodatno je povećala popularnost online trgovine zbog praktičnosti.

Zamke tijekom sniženja:
- 95% građana kupuje na sniženjima, a čak 67,8% unaprijed prati cijene kako bi iskoristilo povoljan trenutak.
- Europska komisija je 2022. otkrila da 43% online stranica prikazuje lažna sniženja tijekom Crnog petka.

Problemi u online kupovini

1. Primitak pogrešnog proizvoda: Najčešće prijavljena nepravilnost.
2. Nepredana roba: Građani često uopće ne dobiju naručeni proizvod.
3. Geoblokiranje i skupa dostava: Ograničen pristup proizvodima u Hrvatskoj.
4. Nedostatak znanja o pravima:
- Samo 44% ispitanika zna da je jamstvo na proizvode u EU dvije godine.
- Pogrešno shvaćanje prava povrata proizvoda (14 dana).

Manipulativne taktike u online kupovini

- Dark Patterns: Tehnike poput odbrojavanja do kraja akcije ili tvrdnji da je ostalo malo proizvoda potiču impulzivnu kupnju.
- Nepošteni oglasi: Praćenje djece i manipulacija njihovim ponašanjem već su zabranjeni, dok se slične mjere za odrasle još razvijaju.
- Nepoznati prodavači: Platforme poput Facebooka i Instagrama često skrivaju identitet prodavatelja.

Što se poduzima?

1. Edukacija građana:

- Plakati u trgovinama o pravima kupaca (dvogodišnje jamstvo za sve proizvode).
- Informiranje o mogućnostima povrata proizvoda i zaštiti od prevara.

2. Pravne regulative:

- Zabranjeno geoblokiranje i uvođenje gumba za jednostavno otkazivanje kupnji.
- Inicijative poput "Know Your Business Partner" osiguravaju transparentnost prodavača.

3. Borba protiv manipulacija:

Cilj je zabraniti praksu lažnih sniženja i taktičkog pritiska na kupce.

Savjeti za sigurniju kupnju

- Iskoristite pravo na povrat proizvoda unutar 14 dana.
- Dvogodišnje jamstvo vrijedi za sve proizvode u EU.
- Izbjegavajte ponude koje izgledaju predobre da bi bile istinite.
- Koristite kreditne kartice za dodatnu sigurnost – možete zaustaviti transakciju putem banke.
- Prijavljujte nepravilnosti Europskom potrošačkom centru ili Ministarstvu gospodarstva.

Zaključak
Iako online kupovina i sniženja poput Crnog petka pružaju brojne pogodnosti, oprez je ključan zbog manipulativnih praksi i zamki. Edukacija građana i pravna regulativa ključni su za zaštitu potrošača. Aktivno prijavljivanje nepravilnosti može značajno poboljšati cijeli sustav i osigurati sigurnije okruženje za sve.