Tri mjeseca nakon kibernetičkog napada na KBC Zagreb, pacijenti koji se liječe u najvećoj hrvatskoj bolnici i dalje ne mogu pristupiti svojoj medicinskoj dokumentaciji. Na primjer, jedan od pacijenata je ovaj tjedan zatražio svoj CT snimak na CD-u kako bi nastavio liječenje u drugoj ustanovi, no na šalteru radiologije mu je rečeno da još uvijek nisu u mogućnosti izdavati slikovne nalaze zbog posljedica napada, iako su tek nedavno uspjeli otvoriti sve datoteke.
Dugoročne posljedice za pacijente
Hakerski napad na bolnicu dogodio se 27. lipnja, a iako se bolnica brzo vratila u svakodnevni rad, problemi s pristupom medicinskim podacima trajali su tjednima. Ovi problemi posebno pogađaju pacijente kojima je potrebno ponavljanje pretraga poput CT ili MR snimanja, budući da ponovno moraju prolaziti kroz duge liste čekanja, što može ozbiljno utjecati na daljnje liječenje ili operacije.
Predsjednik Koalicije udruga u zdravstvu (KUZ) Ivica Belina istaknuo je kako neki pacijenti kao da nikada nisu bili evidentirani u bolnici te da djelatnici moraju pažljivo otvarati svaki pojedinačni karton kako ne bi ponovno zarazili sustav, što znatno usporava proces.
Izjava bolničke uprave
Unatoč tim problemima, uprava KBC-a Zagreb tvrdi da su posljedice napada uglavnom sanirane te da bolnica sada normalno funkcionira. Pomoćnik ravnatelja, Milivoj Novak, izjavio je da većina sustava radi, iako je jedan softver oštećen te je bolnica u procesu zamjene programa kako bi troškovi bili niži. Novak je također pohvalio rad bolničkih informatičara i istaknuo da je sigurnosna razina sada na još višem nivou, no upozorio je da se potpuna zaštita od hakerskih napada ne može garantirati.
Skupina hakera i zahtjev za otkupninom
Odgovornost za napad preuzela je hakerska skupina LockBit 3.0, koja je tražila otkupninu za ukradene podatke o pacijentima, bolničkim kartonima i drugim osjetljivim informacijama. Vlada je odbila platiti otkupninu, a nakon što su hakeri produžili rok, nije bilo daljnjih akcija.
Izvor: Glas Istre
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL