Hrvatska

Povratak u Trst kao odgovor na visoke cijene u Hrvatskoj

Objavljeno: 27.01.2025.

Hrvati ponovno kupuju u Trstu

Šoping centri u Trstu ponovno su nezaobilazna destinacija za Hrvate. No, za razliku od vremena kada se odlazilo po atraktivnu odjeću i obuću, danas su glavni razlog povoljnije cijene osnovnih životnih namirnica. Povratak hrvatskih kupaca u Trst simbol je sve većih izazova s kojima se građani Hrvatske suočavaju u svakodnevnom životu.

Od modnih komada do osnovnih potreba

Trst je nekoć bio sinonim za luksuzni šoping, mjesto gdje su Hrvati tražili ono što nije bilo dostupno kod kuće. No, ulaskom Hrvatske u Europsku uniju i dolaskom međunarodnih modnih brendova, šoping u Trstu izgubio je dio svoje privlačnosti.

Danas je situacija potpuno drugačija. Hrvati ponovno odlaze u Trst, ali ovaj put kako bi uštedjeli na osnovnim životnim potrepštinama poput kave, tjestenine i sireva te na proizvodima za kućanstvo poput deterdženata...

Cijene u Hrvatskoj: Zašto su osnovne potrebe luksuz?

Unatoč članstvu Hrvatske u EU i uvođenju eura, cijene osnovnih namirnica u Hrvatskoj često su veće nego u Italiji. Jedan od ključnih razloga leži u strukturi poljoprivrednih gospodarstava. U Hrvatskoj prosječna veličina gospodarstva iznosi 8,6 hektara, dok je prosjek u EU znatno veći, 17,1 hektar. Gotovo 41% hrvatskih gospodarstava manje je od 2 hektara, što otežava produktivnost i smanjuje ekonomsku isplativost.

Probleme dodatno pogoršava ograničen kapacitet distribucije na malom tržištu poput hrvatskog. Manje količine proizvoda i veće udaljenosti između proizvođača i potrošača povećavaju troškove logistike, skladištenja i transporta, što se neminovno reflektira na krajnje cijene.

Porezna politika također igra ključnu ulogu. Iako su osnovne namirnice poput kruha i mlijeka oporezovane s 5%, većina prehrambenih proizvoda ima PDV od čak 25%, što Hrvatsku svrstava među zemlje s najskupljom hranom u regiji.

Usporedba s Italijom, koja ima razvijeniju poljoprivrednu proizvodnju i učinkovitiju distribucijsku mrežu, jasno pokazuje razliku u cijenama. Ovi čimbenici potiču Hrvate da kupuju u susjednim zemljama, gdje je čak i osnovna kupnja povoljnija.

Povratak Trstu: Simbol novih izazova

Kolone automobila s hrvatskim registarskim oznakama na parkiralištima tršćanskih trgovačkih centara jasan su znak ekonomske realnosti. Povratak u Trst nakon dva desetljeća zatišja pokazuje kako se građani prilagođavaju sve težim uvjetima života u Hrvatskoj. Šoping u Trstu za mnoge je postao simbol borbe protiv visokih cijena, ali i podsjetnik na vremena kada je odlazak u Italiju bio društveni događaj, a ne nužnost.

Vrijeme za promjene

Nedavni bojkot trgovina u Hrvatskoj, održan 24. siječnja 2025., snažno je odjeknuo. Broj izdanih računa smanjen je za 44%, a ukupni iznos računa pao je za 53% u odnosu na isti dan prethodnog tjedna. Ovaj pritisak potrošača donio je rezultate – pojedini trgovci odmah su reagirali sniženjem cijena. Jedan drogerijski lanac, primjerice, smanjio je cijene određenih proizvoda čak za 100%.

Iako ovi pomaci ulijevaju optimizam, mnogi potrošači smatraju da su potrebna dugoročna rješenja. Planiraju se novi bojkoti i inicijative kako bi se dodatno ukazalo na problem visokih cijena i potaknule promjene u ekonomskoj politici.

Trst: Utočište u neizvjesnim vremenima

Odlazak u Trst zbog osnovnih namirnica naglašava ozbiljnost problema s troškovima života u Hrvatskoj. Građani traže načine da uštede, dok istovremeno očekuju sustavne promjene koje će učiniti život kod kuće pristupačnijim.

Dok čekamo promjene, Trst ponovno postaje simbol boljeg života i mjesto gdje su osnovne životne namirnice dostupnije nego kod kuće.