Hrvatska

Nesreća kod Omiša pokrenula raspravu o starijim vozačima u EU

Objavljeno: 06.09.2024.

Nedavna prometna nesreća u kojoj je sudjelovao 80-godišnjak na benzinskoj postaji kod Omiša ponovno je otvorila pitanje sigurnosti starijih vozača. Iako su uzroci nesreće još nepoznati, slučaj je potaknuo raspravu o pravilima koja stariji vozači moraju ispuniti za produljenje vozačkih dozvola u različitim zemljama Europske unije.

Hrvatska: Bez dobne granice za vozače
U Hrvatskoj ne postoji dobno ograničenje za vozače. Također, od 2015. neprofesionalni vozači stariji od 65 godina više nisu obavezni ići na liječnički pregled kako bi produljili vozačku dozvolu. Ipak, svi vozači moraju proći liječnički pregled ako im je to naloženo temeljem njihovog zdravstvenog stanja.

Nedavno je donesen novi Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača, prema kojem liječnici moraju prijaviti promjene zdravstvenog stanja svojih pacijenata koje mogu utjecati na sigurnost vožnje.

Švedska: Opoziv dozvola zbog zdravstvenih problema
U Švedskoj, gdje je živio vozač koji je izazvao nesreću kod Omiša, vozačke dozvole se produžuju svakih deset godina bez obaveznih liječničkih pregleda. Međutim, prema švedskim zakonima, liječnici su dužni prijaviti vozače koji više nisu sposobni upravljati vozilom zbog zdravstvenih problema, poput demencije ili oštećenja vida. Godišnje se na taj način opozove između 8000 i 9000 dozvola.

Austrija i Njemačka: Produženje bez liječničkih pregleda
U Austriji i Njemačkoj vozačke dozvole vrijede 15 godina, a produljenje nije uvjetovano medicinskim pregledom. Austrija se posebno odupire prijedlogu Europske komisije da vozači stariji od 70 godina obnavljaju dozvolu svakih pet godina. Iako nije potreban liječnički pregled za produljenje, nadležna tijela zadržavaju pravo tražiti liječničko mišljenje ako postoji sumnja u sposobnost vozača.

Stroža pravila u Portugalu, Mađarskoj i Italiji
Portugal, Mađarska i Italija imaju strože propise za starije vozače. U Portugalu, primjerice, nakon 70. godine vozačku dozvolu treba produljivati svake dvije godine, uz obavezne medicinske preglede. Slična pravila vrijede u Mađarskoj i Italiji, gdje se za starije vozače traže češća obnavljanja dozvola i liječnički pregledi.

Slovenija: Obavezni pregledi nakon 70. godine
U Sloveniji, vozačke dozvole vrijede deset godina, ali nakon 70. godine života potrebno ih je produljivati svakih pet godina, uz obavezne medicinske preglede.

Svaka zemlja ima različita pravila za starije vozače, a dok se ne postigne dogovor na razini EU-a, ova pitanja ostaju u nadležnosti pojedinih država.

Izvor: tportal.hr