Svijet

Kraj za dizelaše ili još jedno odgađanje?

Objavljeno: 15.10.2024.

Manjkavosti europskog plana

Hoće li motori s unutarnjim izgaranjem, posebice dizelaši, doista nestati s europskih i hrvatskih cesta do 2035. godine, kako je zamišljeno u europskom planu, ili će njihov kraj ipak doći znatno kasnije? Unatoč ambicioznim planovima Europske unije, tržište još uvijek ne prati u potpunosti ovu tranziciju. U Hrvatskoj dizelski automobili i dalje su najpoželjniji među kupcima rabljenih vozila, dok je prodaja električnih vozila još uvijek na niskim razinama, kako u našoj zemlji, tako i u ostatku Europe.

Prodaja dizelaša i benzinaca i dalje jaka

Iako se očekivalo da će električna vozila brzo preuzeti vodeću ulogu na tržištu, prodaja dizelaša i dalje drži značajan udio, pogotovo kada je riječ o rabljenim vozilima. U prvih devet mjeseci 2024. godine u Hrvatskoj je prodano 51.782 novih vozila, od čega su 53,8% bili benzinci, 22,8% hibridi, a 18,4% dizelaši. Prodaja potpuno električnih automobila još uvijek je skromna, s udjelom od samo 3,1%. Unatoč dugogodišnjoj dominaciji dizelaša, sada su na trećem mjestu po prodaji novih vozila, dok su benzinci preuzeli vodeću poziciju. Ipak, kada je riječ o rabljenim automobilima, dizelski motori i dalje su prvi izbor, čineći oko 80% prodanih polovnih vozila.

Europski plan i njegovi izazovi

Plan Europske unije da do 2035. godine ukine prodaju novih vozila s motorima na unutarnje izgaranje naišao je na brojne prepreke. Iako su elite autoindustrije najavile tranziciju prema električnim vozilima, mnogi stručnjaci upozoravaju da je cilj od 2035. godine preambiciozan. I sami proizvođači automobila, poput BMW-a, Audija i Mercedesa, predviđaju da će i nakon tog roka dizelaši i benzinci i dalje biti prisutni, osobito u vidu rabljenih vozila. Europska regulativa Euro 7, koja stupa na snagu u nadolazećim godinama, omogućit će vožnju dizelskih automobila sve do 2050. godine, što dodatno otežava postizanje zadanih ciljeva.

Kineska konkurencija i reakcije europskih proizvođača

Dok europski proizvođači polako reagiraju na promjene, kineski proizvođači brzo osvajaju tržište, nudeći cjenovno pristupačnije hibride i električne automobile. Ova pojava dodatno vrši pritisak na europske tvrtke, koje se suočavaju s izazovima u proizvodnji konkurentnih vozila u smislu cijene i opreme.

Iako EU-ov plan predviđa kraj prodaje novih vozila s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine, u praksi će dizelaši i benzinci vjerojatno još dugo ostati prisutni na cestama, pogotovo u zemljama poput Hrvatske. Visoke cijene električnih vozila, nedostatak odgovarajuće infrastrukture i tradicionalna sklonost dizelskim motorima među hrvatskim vozačima samo su neki od razloga zbog kojih će dizelaši voziti europskim i hrvatskim cestama još barem nekoliko desetljeća.

Izvor: Glas Istre