Mladi inovator i poduzetnik Albert Gajšak gostovao je u emisiji RTL Direkt kod Mojmire Pastorčić, gdje je govorio o ozbiljnim posljedicama koje globalni trgovinski sukobi – prije svega između SAD-a i Kine – ostavljaju na tvrtke koje izvoze na američko tržište. Poseban naglasak bio je na promjenama koje bi mogle dovesti do preusmjeravanja dijela svjetske proizvodnje – uključujući onu u segmentu igračaka – prema Europi.
Gajšak, čija tvrtka proizvodi edukativne elektroničke igračke koje se prodaju diljem svijeta, uključujući SAD, opisao je trenutnu situaciju kao izuzetno nestabilnu:
"U zadnjih šest mjeseci, odnosno godinu dana, svaki dan živite u strahu od toga hoćete li se probuditi i odjednom morati revidirati cijene, mijenjati način na koji uvozite stvari na glavno tržište – a to je SAD – ili pronaći način da proizvodite za 20 do 30 posto manje."
Kao praktičan primjer, naveo je tri opcije koje su pred tvrtkama ako se uvedu nove carine:
Posebno je upozorio na činjenicu da su proizvođači već sada pod pritiskom da preuzmu rizik i proizvode unaprijed, bez jamstva da će se robe isporučiti na vrijeme ili po planiranim uvjetima, što dodatno destabilizira poslovne procese.
U završnom dijelu razgovora dotaknuo se i potencijalno pozitivnih pomaka za europsku industriju, u svjetlu prijedloga koji zagovaraju slobodniju trgovinu između SAD-a i EU. Istaknuo je da bi ukidanje carina imalo konkretne koristi za tvrtke koje već sada proizvode unutar Europe.
"Nama bi to bilo super. Dapače, već nam se javljaju firme koje bi htjele prebaciti proizvodnju svojih igračaka u Europu i pitaju imamo li mjesta na svojim proizvodnim linijama", izjavio je Gajšak, napominjući da njegova tvrtka već sada sve proizvodi u Hrvatskoj, koristeći automatizirane proizvodne procese. Time se omogućuje konkurentnost i u uvjetima skuplje radne snage nego, primjerice, u Aziji.
Naglasio je i jednu važnu činjenicu koju trenutno prepoznaju i drugi akteri u industriji – a to je visoka koncentracija svjetske proizvodnje u jednoj zemlji. Iako tu zemlju nije imenovao, iz konteksta je jasno da je riječ o Kini.
"Možda cijeli ovaj 'PR stunt' (odnosno javna igra moći oko tarifa) uzrokuje da ljudi počnu razmišljati ima li smisla da se sve proizvodi u jednoj državi svijeta", rekao je, ostavljajući otvorenim pitanje dugoročnih posljedica, ali i ističući da bi trenutni pritisci mogli poslužiti kao katalizator za jačanje europske proizvodnje.
Zaključno, Gajšak je poručio da će njegova tvrtka nastaviti ulagati u proizvodnju unutar Europske unije te raditi na daljnjoj automatizaciji kako bi zadržali konkurentnost:
"To je prilika za firme poput nas."
Izvor: net.hr
Foto: Albert Gajšak, društvene mreže